Hoe zou jij het vinden om je kennis in te zetten voor een gigantische pioniersklus met een internationaal randje? Wij staan aan de start van een groots, meerjarig project dat ervoor zal zorgen dat de blikken internationaal op Stadler gericht worden. Het gaat over de Europese standaard voor het beveiligen van treinen, ETCS.
Elke trein is uitgerust met een beveiligingssysteem en in een aantal landen is dat beveiligingssysteem anders. In sommige landen bestaan zelfs meerdere beveiligingssystemen naast elkaar. Binnen de Europese Unie bestaan er 20 treincontrolesystemen. Dat is, met name voor internationale treinen, niet handig en erg kostbaar. Een voorbeeld: Een Thalys die tussen Brussel, Parijs, Keulen en Amsterdam rijdt, is uitgerust met maar liefst zeven treincontrolesystemen. Die ook nog eens allemaal onderhouden moeten worden.
Nu is al jaren geleden ETCS ontwikkeld, het European Train Control System. Dit is een automatisch treinbeveiligingssysteem (ATP) dat in plaats komt van de nationale systemen. De techniek is er dus, maar je begrijpt dat er een tijd overheen gaat voor dit op Europees niveau goedkeuring heeft. Dit is nu het geval en dus gaan wij aan de slag met het ombouwen van treinen.
Het Zwitserse moederbedrijf van Stadler heeft Blerick aangewezen als productielocatie. We beginnen met de internationale treinen van Arriva. Deze rijden nu alleen in Duitsland en Nederland en onze opdrachtgever wil dat ze ook allemaal in België kunnen rijden. Op termijn worden alle Stadler treinen uitgerust met ETCS. Ook al worden de treinen nu uitgerust met ETCS, het duurt nog enkele decennia voordat ETCS het énige systeem is. Dus voorlopig moeten de treinen nog kunnen functioneren op meerdere systemen, inclusief ETCS.
De engineers en monteurs die hieraan werken, worden opgeleid in Zwitserland. In 2021 zijn we gestart met het ombouwen van treinen. Het is een internationaal project voor internationale treinen, dus je begrijpt dat ook de samenstelling van het team internationaal zal zijn. Het team wordt samengesteld met nieuwe collega’s en bestaande collega’s, bijvoorbeeld zij die nu werken aan het Refit project.
We zijn in 2021 gestart met de ombouw van twee treinen en deze zijn uitgebreid getest. Op basis van de informatie die uit deze treinen terugkwam zijn we nu druk bezig met de ombouw van serieproducties. Dat zijn 24 Arrivatreinen en 15 treinen van een andere vloot. Elk treintype is een nieuwe uitdaging, omdat elk type een eigen systeem heeft.
ETCS is de toekomst en het heeft op Europees niveau een enorme impact. Stadler heeft meerdere projecten verkocht waar de ETCS installatie al in zit. Wij werken vanuit Blerick, maar mogelijk moet je ook wel eens op pad, de bestaande treinen ombouwen. Wij zijn de eersten die dit gaan uitvoeren. We verwachten dan ook dat veel ogen op ons gericht gaan zijn en dat we door de vele kennis die we samen zullen opdoen, mogelijk een kenniscentrum worden voor dergelijke vraagstukken.
Een omvangrijk, langdurig en boeiend project, waar veel specialisten bij betrokken zijn. Mensen die niet bang zijn te pionieren en daardoor steeds meer kennis opdoen. Je hebt een grote verantwoordelijkheid want je werkt aan een trein en dat is en blijft een indrukwekkende machine.
Heb je interesse in werken aan treinen, bekijk dan onze vacatures.