Project Refit

51 treinen zijn toe aan hun midlife refurbishment. Een flinke opdracht voor de nieuw opgerichte afdeling bij Stadler Nederland in Venlo. Voor dit project, dat we Refit hebben genoemd, zoeken wij een teamleider, assemblage en mechanische assemblagemonteurs en een test engineer.

Na vijftien jaar zijn treinen toe aan een renovatie, een drastische upgrade. Voor deze Arriva treinen uit het noorden van ons land mag Stadler, die de treinen ook heeft gebouwd, bij pakweg vijftig voertuigen deze renovatie doorvoeren. Van verlichting tot de soft- en hardware van het reizigersinformatiesysteem en van energieverbruik tot de installatie van power sockets wordt door ons team onder handen genomen.

Energiezuiniger met batterijen

Onze klant heeft aangegeven graag energiezuiniger te willen rijden. Wij gaan daarvoor zorgen. Na onze aanpassingen wordt de energie die bij het remmen vrijkomt, opgeslagen in batterijen. Hierdoor kan de trein vanuit het station op deze energie elektrisch wegrijden. Dit scheelt uitstoot en dus vervuiling, het is beter voor de trein en het is stiller. Wij rusten alle treinen uit met een groot batterijenpakket van ongeveer 600 kilo dat gebruikt wordt bij het wegrijden. De batterijen hebben een capaciteit van 60kWh en een maximale ontlading van 200kW.

Nieuw passagiersinformatiesysteem

Het informeren van de passagier gebeurt in treinen al via schermen in de cabines, maar de mogelijkheden daarvoor blijven zich ontwikkelen. Wij rusten de treinen uit met het allernieuwste state-of-the-art informatiesysteem. Dit betekent extra schermen in de cabines en aan de buitenkant van de trein een extra scherm waarop het station wordt weergegeven. Hiermee zijn de treinen klaar voor de toekomst. Natuurlijk hoort hier een nieuw softwaresysteem bij, dat door onze engineers uitgebreid wordt getest. Verder worden er voor de veiligheid van passagiers en machinist camera’s toegevoegd en installeren we een passagierstelsysteem dat telt hoeveel passagiers de trein betreden of verlaten.

Refurbishing

Naast deze twee grote aanpassingen, wordt verlichting vervangen door led-buizen en komen er onder de stoelen oplaadmogelijkheden voor de passagiers. In een aantal wagens worden bagagerekken toegevoegd of vervangen en uitgerust met leesverlichting en stilteruimtes worden afgesloten doordat wij zwaaideuren toevoegen. Het is meer dan onderhoud, deze treinen ondergaan een midlife refurbishment. Om een beeld te geven van de omvang: per trein komt er vier kilometer kabel bij.

Nieuw team

Een project als dit is anders dan onderhoud aan treinen. Daarom hebben we hiervoor een aparte afdeling Productie opgericht. In totaal zoeken we dertig à vijfendertig collega’s, die in twee shifts werken. Elke shift heeft een teamleider en elk deelgebied heeft een voorman. Overigens kan iedereen doorgroeien naar deze positie. We zoeken mechanische monteurs voor met name het assembleren en installeren, elektrische monteurs en test engineers die de werkzaamheden controleren.

Een uitdaging en een kans

Een trein is een complex geheel waarin veel verschillende systemen worden geïntegreerd. Deze zijn veelal onderling afhankelijk en moeten samen kunnen communiceren. Op het gebied van techniek zit er alles in. CAN-Bus systemen, mechatronica, elektrische kabels en software. Om een trein technisch goed te leren kennen, loop je tijdens de inwerkperiode mee met ervaren collega’s. Je krijgt een interne opleiding voor de besturingstechniek van het voertuig. Leveranciers van onder andere de batterijen en het passagiersinformatie systeem geven trainingen over de specifieke systemen waar je mee gaat werken. Zo volg je stap voor stap het opleidingsplan.

Werk je mee aan de refurbishment van deze treinen, dan krijg je de mogelijkheid om je vast te bijten in jouw specifieke gebied en je alles eigen te maken. Je wordt specialist op het eigen takenpakket zodat je deze goed en betrouwbaar kunt uitvoeren. Je kunt je ontwikkelen tot voorman bij toekomstige projecten.

In beginsel start iedereen op één componentgroep, maar ons doel is om mensen op verschillende componenten op te leiden middels interne opleidingen.

Stadler productie

Voor de nieuwe onderhoudstak van Stadler is in Venlo een nieuwe locatie aangekocht, waar het werk wordt uitgevoerd. Het upgraden neemt 4 à 5 weken per trein in beslag en het Refit-project, dat begint in april 2020 zal ongeveer 2,5 jaar duren. In deze tijd houden wij ons natuurlijk ook bezig met de toekomst en zorgen we dat er nieuwe, opvolgende projecten komen.

Er rijden in Nederland meer dan 200 verschillende typen Stadler treinen. Ook deze moeten uiteindelijk een keer omgebouwd worden. En dan is er nog ERTMS. Het European Rail Traffic Management System is een Europees project om de besturing en beveiliging van het spoor te standaardiseren en te verbeteren. Ook hiervoor verwachten wij verschillende projecten in de toekomst. Daarbij beperken we ons natuurlijk niet alleen tot Stadler treinen, wij repareren en onderhouden ook treinen van andere fabrikanten.

Heb je interesse in werken aan treinen, bekijk dan onze vacatures.

Vacatures Stadler Venlo

Je doet van alles!

Je werkt aan de airco, de software, de aandrijving, alles komt voorbij. Is er iets wat je speciaal aanspreekt en waar je goed in bent, dan kun je zelfs specialist worden. Wij zorgen wel voor de opleiding.