“Toen we deze trein naar buiten hebben gerangeerd, zorgden we ervoor dat hij niet kon gaan rollen door er remsloffen onder te leggen. En dat is niet zonder reden: een trein van 90.000 kilo die in beweging komt, kan voor flinke problemen zorgen. Werken aan treinen is in het begin behoorlijk indrukwekkend. Maar naarmate je gewend raakt aan de schaal, ga je je verdiepen in de details. Er is zoveel te leren: van besturingstechniek, elektronica en automatisering tot pneumatiek, dieselmotoren en zelfs hydrauliek in sommige treinen.
In een trein ligt bijvoorbeeld kilometers aan kabels. De hoogspanningskabel, die stroom van de bovenleiding haalt, brengt 1500 volt naar een omvormer. Die zet het vervolgens om naar 110 volt en 400 volt wisselspanning. Het werk vereist nauwkeurigheid, een scherp analytisch vermogen en aandacht voor veiligheid.
Zelf ben ik begonnen als leerling monteur. Sindsdien heb ik me ontwikkeld tot onderhoudsmonteur, storingsmonteur, en inmiddels ben ik technisch specialist. Mijn huidige functie combineert storingsoplossing met een specialisatie. Ik heb gekozen voor beveiligingssystemen, een boeiend vakgebied waarin ik me blijf ontwikkelen.
Lijkt het je wat om aan indrukwekkende treinen te werken en jezelf te blijven uitdagen in een wereld van complexe techniek? Kom ons team versterken en ontdek de mogelijkheden bij Stadler!”