Verschillende technieken

Wie werkt aan een trein heeft te maken met verschillende soorten technieken. Een deel van de vloot van Stadler bestaat uit treinen met een dieselmotor, de overige treinen worden elektrisch aangedreven.

Dan heb je nog de reizigersinformatiesystemen, veiligheidssystemen en honderden kilometers kabels. Alle systemen zijn veelal verbonden met CAN-Bus-modules en communiceren met elkaar. Ga er maar aan staan, als monteur.

Bij Stadler doen wij dat al jaren en met veel plezier. Het werk aan een trein is namelijk nooit saai. Om te beginnen duurt het al enkele jaren voordat je een trein door en door kent. Daarnaast worden treinen en technieken doorontwikkeld of doemen er bij oudere treinen storingen op die nog niet bekend zijn.

In een trein zitten hydraulische, pneumatische, mechanische, elektrische en elektronische technieken. Een deel van de vloot bestaat uit dieseltreinen. Hierin heb je sowieso te maken met hydrauliek, vanwege het koelen van het aandrijfsysteem. De remsystemen van alle treinen werken op luchtdruk, dus pneumatiek. Sommige treinen wekken energie op tijdens het remmen en geven dat weer terug aan de bovenleiding of andere onderdelen in de trein. Ook dit is een interessante techniek.

Bij het controleren van draaistellen, de dieselmotor of het koppelen van treinen met elkaar, ben je vooral bezig met de mechanische kant van het vak. Een elektromonteur kan zijn hart ophalen aan honderden kilometers kabel en heel veel printplaatjes die in elke trein verwerkt zijn.

CAN-Bus systemen verbinden alle verschillende systemen met elkaar en laat ze gegevens uitwisselen. Binnen CAN-Bus kun je software inzien en fouten opsporen. Werk je nu met PLC’s, dan vind je dit vast leuk om te doen.

Onder de trein zit een treinbeïnvloedingssysteem. Dit is een veiligheidssysteem dat seinen afgeeft aan de machinist en in geval van nood de trein kan stilzetten. Bij de deuren heb je te maken met PLC’s en CAN-Bus. Je kunt hierbij je elektronische, mechanische én hydraulische hart ophalen. Anderen werken graag vooral aan de stroomrichter, die 400V, 230V of 24V stuurt naar daar waar het nodig is.

Kortom, in treinen zit ontzettend veel techniek. Wanneer aan de vloot een nieuw type trein wordt toegevoegd, worden hiervoor mensen intern opgeleid.

Hoewel alle systemen met elkaar communiceren, zijn het toch afzonderlijke systemen. Dat maakt onderhoud en reparatie, al is het in een omvangrijk object als een trein, toch overzichtelijk. Uiteindelijk is een airco een airco, waar die dan ook geïnstalleerd is.

Monteurs aan het woord

Doorgroeimogelijkheden

Bij Stadler vinden we het belangrijk dat je jezelf ontwikkelt. Natuurlijk mag dat in je eigen tempo. Wij begeleiden je en bieden je de mogelijkheid om door te groeien in het tempo dat jij aankunt en aan wilt, op de gebieden die jij interessant vindt.