Wie werkt aan een trein heeft te maken met verschillende soorten technieken. Een deel van de vloot van Stadler bestaat uit treinen met een dieselmotor, de overige treinen worden elektrisch aangedreven.
Treinen zijn complexe voertuigen vol techniek. Denk bijvoorbeeld aan reizigersinformatiesystemen, veiligheidssystemen en honderden kilometers aan kabels, vaak verbonden via modules die alle systemen met elkaar laten communiceren. Als monteur is het jouw taak om dit geheel draaiende te houden – een vak dat nooit verveelt.
Bij Stadler werken we al jaren met veel plezier aan treinen. Het duurt enkele jaren voordat je een trein écht door en door kent. Ondertussen blijven treinen en technieken zich ontwikkelen, en bij oudere treinen komen er regelmatig nieuwe, onbekende storingen aan het licht. Storingen die jij gaat oplossen. Dit maakt het werk afwisselend en uitdagend.
In een trein kom je vrijwel alle technische disciplines tegen: hydraulische, pneumatische, mechanische, elektrische en elektronische systemen. Een deel van de vloot bestaat uit dieseltreinen, waarbij hydrauliek nodig is voor het koelen van het aandrijfsysteem. Alle treinen gebruiken pneumatiek voor hun remsystemen, en sommige modellen wekken zelfs energie op tijdens het remmen, die ze terugvoeren naar de bovenleiding of andere onderdelen.
Bij werkzaamheden zoals het controleren van draaistellen, dieselmotoren of het koppelen van treinen, ben je bezig met de mechanische kant van het vak. Elektromonteurs kunnen zich uitleven op de honderden kilometers kabel en de vele printplaten die in elke trein zitten.
Alle systemen in een trein worden verbonden via CAN-Bus-modules, waarmee gegevens worden uitgewisseld. Binnen dit systeem kun je software inzien en fouten opsporen – een uitdaging die je vast aanspreekt als je gewend bent te werken met PLC’s.
Onder de trein bevindt zich een treinbeïnvloedingssysteem, een cruciaal veiligheidssysteem dat signalen doorgeeft aan de machinist en de trein indien nodig automatisch stilzet. Bij het werken aan deuren combineer je elektronische, mechanische en hydraulische technieken. En voor de stroomrichter – die spanningen zoals 400V, 230V en 24V reguleert – zijn er weer andere specialisaties nodig.
Het mooie van werken bij Stadler is dat je blijft leren. Wanneer er een nieuw type trein aan de vloot wordt toegevoegd, krijgen medewerkers interne trainingen om zich deze techniek eigen te maken. Hoewel de verschillende systemen in een trein met elkaar communiceren, blijven ze afzonderlijke eenheden. Dat maakt onderhoud en reparatie overzichtelijk, ook bij een complex voertuig als een trein. Een airco blijft tenslotte een airco, ongeacht waar deze geïnstalleerd is.
Werken aan treinen bij Stadler betekent werken in een dynamische omgeving met eindeloze mogelijkheden om je technische vaardigheden te ontwikkelen. Of je nu een voorliefde hebt voor mechanica, elektronica of hydrauliek, er is altijd een plek waar jij je hart kunt ophalen.
Benieuwd naar jouw mogelijkheden? Bekijk onze vacatures en ontdek wat werken bij Stadler voor jou kan betekenen!