Bij Stadler werk je aan treinen. Dieseltreinen, elektrische treinen en hybridetreinen die in drie landen kunnen rijden. Een trein is een machtige machine met veel onderdelen die onderhouden of gerepareerd moeten worden.
Iets meer dan de helft van de treinen is een elektrische trein. De overige treinen zijn diesels of hybride. Zo is er de GTW DMU, een dubbel aangedreven trein met twee MAN 6-cilindermotoren of twee 16L V8 Deutz motoren die een generator aandrijven. De generator zorgt dat de trein in beweging komt.
De LINT 41 is ook een dieseltrein, maar met ondervloermotor. Deze trein wordt direct door de motor in beweging gebracht. De dieselmotor drijft een automatische versnellingsbak aan, die via een cardanas de assen aandrijft.
Stadler onderhoudt meerdere types elektrische treinen, waaronder de GTW-EMU, de FLIRT 2-bak en de FLIRT 3C. Deze treinen worden via de bovenleiding van spanning voorzien. De laatste, de FLIRT 3C, kan in drie landen rijden. Zowel de spanning als het veiligheidssysteem dat onder de treinen zit, werkt in Nederland, België en Duitsland anders. De software en elektronica in deze treinen worden bij de grens, tijdens de rit, omgezet, zodat de treinen zonder haperingen kunnen doorrijden.
De treinen, die rijden voor Arriva, Qbuzz en Keolis, komen binnen voor reparatie of regulier onderhoud. Voor het onderhoud zijn de inspecties en eventuele werkzaamheden in vier paden opgedeeld: pad onder, buiten, binnen en het dakpad. Sommige onderdelen controleer je twaalfmaal per jaar, andere slechts eenmaal. Daarnaast zijn er storingen die snel opgelost moeten worden. Storingen zijn nooit hetzelfde, dus er wordt wat van jouw kennis en ervaring verwacht!
Bij het onderhouden van treinen komen dus heel veel verschillende soorten technieken kijken. Dat betekent ook: voor iedere monteur wel wat wils. Een trein is groot en de omvang van zowel de trein als de verschillende werkzaamheden eraan maakt je werk afwisselend en uitdagend.
Mooi werk voor wie van afwisseling houdt!